Irán VI - Transzfer Yazdból - Pasargadae - Necropolis - Persepolis

2019. július 25. - MarkNemeth

A szállásunkon jó áron lehetett foglalni olyan transzfert, hogy Yazdból visznek el minket kocsival Shirazba úgy, hogy útközben megnézzük Pasargadae-t (vagy más néven Pasargad), a Necropolist (perzsául Naqsh-e Rostam) és Persepolist (Takht-e-Jamshid). Eredetileg Shirazból induló egynapos kirándulás keretében akartuk ezeket megnézni, mert a neten nem találtunk Yazd-Shiraz transzferes opciót csak más városkombinációkkal és a szállásaink akkor már le voltak foglalva, szóval a városok sorrendje adott volt.

Az a fura, hogy ezzel a szuper transzfermegoldással nem csak az lett az előnyünk, hogy nyertünk egy majdnem teljes napot, ami elment volna a szimpla Yazd-Shiraz buszútra, hanem még olcsóbb is volt, mintha Shirazból mentünk volna egynapos Perszepolisz túrára. Azért volt egy erős hátránya is az ilyen típusú foglalásnak: a sofőr nem tudott angolul, így maradt a „telefonba beírja a találkozási időt” módszer. Nagyon rossz, ha egy napig vezet és nem lehet kommunikálni vele, és megbeszélni, hogy pl. mennyi időt érdemes Persepolisban tölteni (amennyi csak belefér…). Ezért ezt a transzfert is érdemes függetlenül foglalni, olyan taxissal, akiről előre megbizonyosodhatunk, hogy tud angolul.

Az első megálló során a parkolóban találkoztunk először tevékkel Iránban, ezek turisták tevegeltetésére voltak itt. Nem tevegeltünk, de a díszítésük miatt készítettünk róluk képet.

Pasargadae: A bejárattól gyalogtávolságon belül van a Nagy Kürosz sírja, aki az Óperzsa Birodalmat, és Pasargadae városát is alapította. A romok között a síremlék a legérdekesebb, a többi rész kevéssé érdekes és messzebb van, így ha sietünk tovább, nincs is idő elgyalogolni.

A távolabbi helyekhez kis turistabusszal visznek el, 50e IRR per fő per oda-vissza áron. Utóbbit nem volt egyszerű kideríteni, hogy hogy működik és mennyiért, mert a kisbuszos jegypénztárban nem tudtak angolul.

Ami legjobban tetszett az egész helyen, hogy sárga virágmező borított mindent, meg sokféle más szép vadvirág is volt a romok közt, ez nagyon hangulatossá tette az amúgy kihagyható látványosságot.

Necropolis (perzsául Naqsh-e Rostam): Találhatók itt romok, de a legnagyszerűbb látványosság az Óperzsa Birodalom nagy királyainak sziklába készített sírjai és az Újperzsa Birodalom korából származó hatalmas faragványok. A sírok le vannak zárva, felmenni nem lehet, de így is nagyon érdekes és lenyűgöző látvány.

A sírok előtt található a Ka'ba-ye Zartosht, egy kőkocka-szerű toronyépítmény.

Persepolisba a belépő: 200e IRR, ezen belül a múzeum még 200e IRR. Persepolis, az Óperzsa Birodalom fővárosának romjai szerintem kihagyhatatlanok, a múzeum is megéri, ha van rá idő. Az egészre minimum 2 órát érdemes szánni, de inkább többet. Vezetőt lehet kérni plusz pénzért a bejárat előtt, mi nem kértünk. A hátizsákokat le kell adni a megőrzőbe (ingyenes), de ez az infó sajnos nincs kiírva sehol, és a jegypénztárnál sem mondják. Minket a belső bejárattól küldtek vissza, amiért legalább 15 percet vesztettünk, mert nincs annyira közel a megőrző. Nagyon tetszett nekünk Persepolis, varázslatos hangulata van az egésznek. Sok dombormű, a kapu egy része és oszlopok, dekorációk nagyon szép állapotban megmaradtak.